Kupka povedal, že chcú zabrániť tomu, aby v budúcom roku museli európske
automobilky platiť pomerne vysoké sankcie za to, že v prípade novo
vyrobených automobilov neplnia limity produkcie CO2. Okrem toho chcú,
aby Únia už v budúcom roku pristúpila k prehodnoteniu zákazu spaľovacích
motorov po roku 2035.
Automobilky podľa neho požadované limity nedokážu plniť, keďže došlo k
nečakanému poklesu záujmu o elektromobily. Zatiaľ čo sa odhadoval rast
predaja elektrických vozidiel o 20 %, naopak, objem predaja o 8 %
klesol. To znamená rozdiel 28 percentuálnych bodov.
Vysoké pokuty by tak automobilky poškodili. Mali by totiž ešte menej peňazí na potrebný výskum a vývoj.
"V piatok (1. 11.) sa premiér Fiala dohodol s talianskou premiérkou Giorgiou Meloniovou na spoločnom postupe,"
dodal Kupka. Podľa neho vyzvú na spomínané zmeny okolité štáty
Európskej únie na neformálnej rade v Maďarsku. Minister dopravy doplnil,
že konkrétne odklad pokút podporuje aj nemecký minister hospodárstva
Robert Habeck. Česko okrem toho už pred 14 dňami poslalo krajinám EÚ
list s podobnou výzvou.
Oponent Kupku v televíznej diskusii, šéf poslancov hnutia ANO Patrik Nacher, toto úsilie vo všeobecnosti podporil. "Tu
došlo k chybám už za nášho minulého predsedníctva v EÚ, keď utiekol
zajac, a teraz sa všetci snažíme toho zajaca naháňať. Aj ja sa k tomuto
honu pripájam, obávam sa však, že tá dohoda bude za cenu kompromisov, ak
sa vôbec podarí," dodal Nacher.